Siri 10: Bab 9

Malam menjelma bersama kerdipan cahaya bintang dan sinaran bulan purnama. Kedengaran suara ungas-ungas mengalun lagu keindahan malam. Kedamaian malam amat terasa menggantikan siang yang penuh dengan kesibukan. Waktu inilah kebanyakan keluarga akan berjumpa dan berbicara sesama mereka. Namun bagi Amirul Hafiz, ini tidak berlaku dalam hidup yang sejak dua tahun lalu. Sejak kematian ayahnya, hubungan kekeluargaan terasa sudah longgar. Tiada lagi senda gurau atau ramah mesra sesama adik beradik. Walau berkali ibu cuma mengembalikan hubungan itu tapi smua gagal.
Keluhan dilepaskan. Semua sudah menjadi kebiasan dalam hidupnya. Hafiz membaringkan badannya di atas katil. Ada sesuatu mengganggu fikirannya. Wajah yang baru dia temui bagai membawanya kembali ke sembilan thun yang lepas. Walau sementara namun kesan masih ada.
'Najah Amira' tanpa disedari bibirnya lancar menyebut nama itu. Beberapa tahun yang lalu banyak peristiwa yang terjadi antara mereka.
Dia teringat sesuatu. Hafiz bingkas bangun dan berjalan menuju almarinya. Dia mencari sesuatu ynag dia simpan suatu masa dahulu. Akhirnya matanya menangkap sebuah kotak berwarna hijau. Dia mencapai dan membukanya. Sebuah gambar lama di angkatnya. Kelihatan seorang gadis bertudung dan berbaju sekolah tersenyum manis.

'Mira, kau masih cantik seprti dulu. Namun tiada lagi senyuman manismu'

Comments

Popular Posts